Tio anledningar att äta mer blåbär

Blåbär är inte bara gott, det är riktigt nyttigt med. Det är bra att äta mycket blåbär. De går att äta som de är, eller satsa på blåbärspulver, som är ett kosttillskott. På skonhetsguiden.se kan du jämföra olika alternativ. Inom folkmedicinen så har blåbär alltid varit poppis. Idag finns det flera kosttillskott som innehåller blåbär. Det går att blåbärspulver i sin smoothie, fil eller gröt.

Blåbär är bra för nervceller både i hjärnan och i ögat samt att de innehåller några av våra mest kraftfulla antioxidanter.

Därför ska du äta mer blåbär

Det finns säkert fler än 10 anledningar att äta blåbär, men här får du bara tio. 

  • Näringsrik och effektiv hälsoboost
  • Kalorisnålt
  • Kan motverka olika cancertyper
  • Hämmar hjärt- och kärlsjukdom
  • Främjar syn och ögonhälsa
  • Effektivt mot diarré, magsjuka och matsmältningsproblem
  • Blodsockerstabiliserande
  • Kan förbättra minnet och skjuta upp demenssjukdomar
  • Förbättrar koordination och balans
  • Gott!

Blåbär är som sagt näringsrikt och ger dig en hel del av det du behöver. Blåbär innehåller bland annat magnesium, mangan, kalcium, kalium, järn och B-vitamin samt en massa C-vitaminer!

Bären är kalorsnåla med, då det på 100 gram bara ger 53 kalorier. Sedan är det så att detta bär kan motverka cancer, då de skyddar cellerna mot farliga syreradikaler. 

Blåbäret har  antiinflammatorisk effekt och motverkar därför uppkomsten av hjärt- och kärlsjukdomar. Det har även högt innehåll av antocyaniner som är bra mot ögonbesvär.

Blåbär sägs även vara bra för magen på flera sätt så väl som att det kan förbättra minnet. 

Sen så sägs det också att detta blåa bär ger bättre koordination och balans sägs det. Men då ska man äta lite drygt en deciliter blåbär varje dag.

Sen, som sagt, blåbär är gott! Naturella, i bakverk, med mjölk eller hur du vill. 

16 nov 2020